دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

دلایل گرانی خودرو در شب عید/کیفیت خودروی داخلی قربانی افزایش تعرفه واردات

دلایل گرانی خودرو در شب عید/کیفیت خودروی داخلی قربانی افزایش تعرفه واردات
 
به گزارش دیدبان، موضوع قیمت‌گذاری خودرو در کشورمان دارای حواشی و تحت تأثیر عوامل متغیر بوده است. یکی از عوامل نظام عرضه و تقاضا، نظام هزینه تولید و سود متعارف و افزایش تعرفه واردات خودرو است. همواره در روزهای پایانی سال قیمت خودرو افزایش می‌یابد. در ماه‌های گذشته با مسدود کردن ثبت سفارش واردات خودرو، موجب افزایش خودروهای خارجی و به دنبال آن زمینه افزایش خودروهای داخلی به وجود آمد. البته کاهش عرضه و تشنه نگه‌داشتن بازار از سوی خودروسازان در گران شدن خودرو داخلی بی‌تأثیر نبوده است.
 
تعرفه خودروهای خارجی بین 35 الی 55 درصد بود اما به‌یک‌باره به 55 الی 95 درصد رسید و شوک قیمتی به بازار خودروهای خارجی تحمیل کرد. البته افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی به‌نوعی کاهش رقابت برای تولیدکنندگان خودرو داخلی و چراغ سبزی برای افزایش قیمت محصولات آن‌ها بود.
 
تصمیمات مسئولین در چند ماه گذشته موجب افزایش 30 الی 60 درصدی خودروهای وارداتی شده است و این موضوع به افزایش قیمت خودروی داخلی نیز دامن زده است. زیرا سیر سعودی خودروهای وارداتی هیچ‌گاه از چشم خودروسازان داخلی دور نبوده است و همواره با سوءاستفاده از شرایط موجود در جهت افزایش قیمت حرکت می‌کنند تا از بازار بی‌سروسامان خودرو سود بیشتری برای خودشان دست‌وپا کنند.
 
 در این شرایط خودروسازان داخلی با استفاده شیوه عرضه «قطره‌چکانی» زمینه افزایش قیمت خودرو را فراهم کرده‌اند و به دنبال آن قیمت خودرو در بازار افزایش یافته است هرچند افزایش قیمت خودرو با اعتراضات مردمی همراه است اما این اعتراضات به دلیل این است که خودروهای داخلی بدون افزایش کیفیت گران شده‌اند و این موضوع درنهایت موجب سودآوری برای خودروسازان و زیان برای مصرف‌کنندگان است.
 
سؤالی که بیش می‌آید اینکه افزایش تعرفه واردات خودرو با چه هدفی صورت گرفته است؟‌ و مردم تا چه زمانی باید خودروی کم کیفیت، غیراستاندارد (استاندارد جهانی) و غیر ایمن را با قیمت گران خریداری و استفاده کنند؟
 
شاید در جواب بتوان گفت هرگونه افزایش تعرفه واردات موجب تقویت تولیدکنندگان داخلی می‌شود اما باید به این نکته توجه داشت که صنعت خودروسازی در کشورمان غیررقابتی است و عمده سهم بازار خودرو در دستان سایپا و ایران‌خودرو است بنابراین افزایش تعرفه واردات خودرو صرفاً موجب کاهش رقابت و به دنبال آن افزایش قیمت خودرو داخلی شده است و موضوعی که به آن هیچ توجهی نشده است موضوع کیفیت، امنیت، استاندارد خودروهای داخلی است. بنابراین افزایش تعرفه واردات خودرو تنها موجب افزایش قیمت و عدم افزایش کیفیت خودروهای داخلی به همراه داشته است و به دنبال آن موجب سودآوری مضاعف برای خودروسازان شده است.
 
انتهای پیام//


محمد حسن فرهمند
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن